Spis treści

Zasady gry w szachy: kompletny przewodnik dla początkujących i klubowiczów

Podstawowe zasady i praktyczne wskazówki

Konfiguracja i orientacja tablicy

Szachownica ma wymiary 8 × 8. Ustaw ją tak, aby pole w prawym dolnym rogu było jasne ( „białe po prawej” ). Białe figury zaczynają na rzędach 1 i 2, a czarne na rzędach 8 i 7. Białe zawsze poruszają się jako pierwsze.

Jak porusza się każda figura szachowa

Król

  • Przesuwa się o jedno pole w dowolnym kierunku.
  • Można roszować raz na grę (patrz Ruchy Specjalne).
  • Nigdy nie może wejść, przejść ani pozostać pod kontrolą.

Królowa

  • Przemieszcza się o dowolną liczbę pól w poziomie, pionie lub po przekątnej.
  • Łączy siłę wieży i gońca; bez specjalnych ograniczeń.

Wieża

  • Poruszanie się na dowolną odległość w liniach prostych (w szeregach i liniach).
  • Bierze udział w roszadzie.

Biskup

  • Porusza się po przekątnej o dowolną odległość; każdy goniec pozostaje na swoim początkowym kolorze.

Rycerz

  • Porusza się w kształcie litery L (2 + 1 pole).
  • Skacze nad figurami. To jedyna figura, która potrafi to zrobić.

Pionek

  • Przesuwa się o jedno pole do przodu; pierwszy ruch może obejmować dwa pola.
  • Zajmuje jedno pole po przekątnej do przodu.
  • Uprawniony do awansu i awansu .

Specjalne ruchy

Roszada

Pojedynczy ruch króla i wieży:

  1. Król i wybrana wieża nigdy się nie poruszyły.
  2. Nie ma między nimi żadnych elementów.
  3. Król nie jest pod szachem, nie przechodzi przez szachowane pole ani nie ląduje na nim.

Strona królewska (0-0): K e1→g1, R h1→f1. Strona hetmańska (0-0-0): K e1→c1, R a1→d1.

Mimochodem

Jeśli pionek przeciwnika przesunie się o dwa pola i wyląduje obok twojego pionka, możesz go zbić „w przelocie” w następnym ruchu, tak jakby przesunął się tylko o jedno pole.

Promocja

Gdy pionek osiągnie 8. rząd, musi zostać zastąpiony hetmanem, wieżą, gońcem lub skoczkiem tego samego koloru. Powszechnym wyborem jest hetmanowanie.

Szach, mat i bezpieczny król

Sprawdź : twój król został zaatakowany; musisz usunąć zagrożenie.


Szach-mat : twój król zostaje zaszachowany i żaden legalny ruch nie usuwa zagrożenia — gra skończona, atakujący wygrywa.


Bezpieczny Król


Remisy i zasady kończenia gry

  • Pat — strona, która ma wykonać ruch, nie ma żadnego dozwolonego ruchu, ale nie jest szachowana.
  • Powtórzenie trzykrotne — ta sama pozycja pojawia się trzykrotnie; można ją rościć.
  • Zasada 50 ruchów — 50 ruchów bez ruchu pionka lub bicia; można zająć.
  • Za obopólną zgodą — gracze mogą zgodzić się na remis.
  • Niedostateczna ilość materiału — np. samotny król kontra samotny król.

Nielegalne ruchy i ruchy dotykowe

Dotyk-ruch (FIDE Art. 4.2) : dotknij figury, musisz ją przesunąć, jeśli jest to dozwolone; dotknij figury przeciwnika, musisz ją zbić, jeśli jest to dozwolone. Kary : pierwszy nieprawidłowy ruch → 2 minuty dodane przeciwnikowi; drugi nieprawidłowy ruch → przegrana partia.

Przed zmianą położenia figury powiedz „ J'adoube ”, aby uniknąć wymuszonego ruchu.

Podstawowa notacja szachowa (algebraiczna)

Symbol Oznaczający Przykład
P, N, B, R, Q, K Litery pionków (puste pionki) Nf3
× Schwytać Q×g7
+ Sprawdzać Rb8+
# / ++ Mat Qb7#
0-0 / 0-0-0 Roszada (strona K / strona Q) 0-0

Pliki to a–h , rzędy 1–8 z punktu widzenia White'a. Prowadź fizyczny arkusz wyników:

Sterowanie czasem i zegary

Kontrola Minuty na stronę Typowe zastosowanie
Klasyczny ≥ 60 minut Wydarzenia mistrzowskie i rankingowe
Szybki 10 – 60 minut Weekend otwarty, turnieje online
Ciężkie bombardowanie 3 – 10 minut Noc klubowa
Kula < 3 minuty Zabawa ze streamerami, gry błyskawiczne

Zegary cyfrowe obsługują funkcje inkrementacji/opóźnień, zegary analogowe nie.

Przeglądaj zegary szachowe →

Podstawowa etykieta turniejowa

  • Podaj rękę przed i po grze.
  • Wycisz lub odłóż telefony komórkowe.
  • Nagrywaj ruchy w klasycznym/szybkim tempie.
  • Przed dopasowaniem figur należy powiedzieć „ J'adoube ”.
  • Przyjdź na czas – na wielu wydarzeniach obowiązuje zasada „zero tolerancji”.

Często zadawane pytania

Jaki rozmiar planszy jest dopuszczalny w turniejach?
Kwadraty o wymiarach 55 – 60 mm i wysokości króla ok. 95 mm.

Czy impas to remis?
Tak. Zgodnie z zasadami FIDE pat zawsze oznacza remis.

Czy pionki mogą się cofać?
Nie. Pionki poruszają się tylko do przodu; biją po przekątnej.

Co oznacza 0-0-0?
Roszada po stronie hetmańskiej: król przesuwa się o dwa pola w kierunku wieży na linii a , która przeskakuje na linię d .

Szachownice

Kup teraz