Spis treści
Zasady gry w szachy: kompletny przewodnik dla początkujących i klubowiczów
Podstawowe zasady i praktyczne wskazówki
Konfiguracja i orientacja tablicy
Szachownica ma wymiary 8 × 8. Ustaw ją tak, aby pole w prawym dolnym rogu było jasne ( „białe po prawej” ). Białe figury zaczynają na rzędach 1 i 2, a czarne na rzędach 8 i 7. Białe zawsze poruszają się jako pierwsze.

Jak porusza się każda figura szachowa
Król
- Przesuwa się o jedno pole w dowolnym kierunku.
- Można roszować raz na grę (patrz Ruchy Specjalne).
- Nigdy nie może wejść, przejść ani pozostać pod kontrolą.
Królowa
- Przemieszcza się o dowolną liczbę pól w poziomie, pionie lub po przekątnej.
- Łączy siłę wieży i gońca; bez specjalnych ograniczeń.
Wieża
- Poruszanie się na dowolną odległość w liniach prostych (w szeregach i liniach).
- Bierze udział w roszadzie.
Biskup
- Porusza się po przekątnej o dowolną odległość; każdy goniec pozostaje na swoim początkowym kolorze.
Rycerz
- Porusza się w kształcie litery L (2 + 1 pole).
- Skacze nad figurami. To jedyna figura, która potrafi to zrobić.
Pionek
- Przesuwa się o jedno pole do przodu; pierwszy ruch może obejmować dwa pola.
- Zajmuje jedno pole po przekątnej do przodu.
- Uprawniony do awansu i awansu .
Specjalne ruchy
Roszada
Pojedynczy ruch króla i wieży:
- Król i wybrana wieża nigdy się nie poruszyły.
- Nie ma między nimi żadnych elementów.
- Król nie jest pod szachem, nie przechodzi przez szachowane pole ani nie ląduje na nim.
Strona królewska (0-0): K e1→g1, R h1→f1. Strona hetmańska (0-0-0): K e1→c1, R a1→d1.

Mimochodem
Jeśli pionek przeciwnika przesunie się o dwa pola i wyląduje obok twojego pionka, możesz go zbić „w przelocie” w następnym ruchu, tak jakby przesunął się tylko o jedno pole.
Promocja
Gdy pionek osiągnie 8. rząd, musi zostać zastąpiony hetmanem, wieżą, gońcem lub skoczkiem tego samego koloru. Powszechnym wyborem jest hetmanowanie.
Szach, mat i bezpieczny król
Sprawdź : twój król został zaatakowany; musisz usunąć zagrożenie.

Szach-mat : twój król zostaje zaszachowany i żaden legalny ruch nie usuwa zagrożenia — gra skończona, atakujący wygrywa.

Bezpieczny Król

Remisy i zasady kończenia gry
- Pat — strona, która ma wykonać ruch, nie ma żadnego dozwolonego ruchu, ale nie jest szachowana.
- Powtórzenie trzykrotne — ta sama pozycja pojawia się trzykrotnie; można ją rościć.
- Zasada 50 ruchów — 50 ruchów bez ruchu pionka lub bicia; można zająć.
- Za obopólną zgodą — gracze mogą zgodzić się na remis.
- Niedostateczna ilość materiału — np. samotny król kontra samotny król.
Nielegalne ruchy i ruchy dotykowe
Dotyk-ruch (FIDE Art. 4.2) : dotknij figury, musisz ją przesunąć, jeśli jest to dozwolone; dotknij figury przeciwnika, musisz ją zbić, jeśli jest to dozwolone. Kary : pierwszy nieprawidłowy ruch → 2 minuty dodane przeciwnikowi; drugi nieprawidłowy ruch → przegrana partia.
Przed zmianą położenia figury powiedz „ J'adoube ”, aby uniknąć wymuszonego ruchu.
Podstawowa notacja szachowa (algebraiczna)
Symbol | Oznaczający | Przykład |
---|---|---|
P, N, B, R, Q, K | Litery pionków (puste pionki) | Nf3
|
× | Schwytać | Q×g7
|
+ | Sprawdzać | Rb8+
|
# / ++ | Mat | Qb7#
|
0-0 / 0-0-0 | Roszada (strona K / strona Q) | 0-0
|
Pliki to a–h , rzędy 1–8 z punktu widzenia White'a. Prowadź fizyczny arkusz wyników:
Sterowanie czasem i zegary
Kontrola | Minuty na stronę | Typowe zastosowanie |
---|---|---|
Klasyczny | ≥ 60 minut | Wydarzenia mistrzowskie i rankingowe |
Szybki | 10 – 60 minut | Weekend otwarty, turnieje online |
Ciężkie bombardowanie | 3 – 10 minut | Noc klubowa |
Kula | < 3 minuty | Zabawa ze streamerami, gry błyskawiczne |
Zegary cyfrowe obsługują funkcje inkrementacji/opóźnień, zegary analogowe nie.
Podstawowa etykieta turniejowa
- Podaj rękę przed i po grze.
- Wycisz lub odłóż telefony komórkowe.
- Nagrywaj ruchy w klasycznym/szybkim tempie.
- Przed dopasowaniem figur należy powiedzieć „ J'adoube ”.
- Przyjdź na czas – na wielu wydarzeniach obowiązuje zasada „zero tolerancji”.
Często zadawane pytania
Jaki rozmiar planszy jest dopuszczalny w turniejach?
Kwadraty o wymiarach 55 – 60 mm i wysokości króla ok. 95 mm.
Czy impas to remis?
Tak. Zgodnie z zasadami FIDE pat zawsze oznacza remis.
Czy pionki mogą się cofać?
Nie. Pionki poruszają się tylko do przodu; biją po przekątnej.
Co oznacza 0-0-0?
Roszada po stronie hetmańskiej: król przesuwa się o dwa pola w kierunku wieży na linii a , która przeskakuje na linię d .