Spis treści

Słownik szachowy

Najważniejsze wnioski w skrócie

• Jasne, jednowierszowe definicje ponad stu dwudziestu słów i zwrotów szachowych
• Struktura alfabetyczna pozwala szybko przejść bezpośrednio do dowolnej litery
• Mini przykłady po trudnych wpisach sprawiają, że każdy pomysł staje się niezapomniany
• Wskazówki w tekście kierują do bardziej szczegółowych artykułów na temat taktyk debiutowych i wyposażenia w chess-set.co.uk
• Bezpłatna wersja PDF na końcu, dzięki której możesz uczyć się offline lub udostępniać ją znajomym


Jak korzystać z tego słownika

Wskazówki dotyczące czytania i skróty wyszukiwania

Naciśnij Ctrl F lub Cmd F i wpisz potrzebny wyraz, a strona natychmiast wyświetli to słowo.
Każdy wpis kończy się krótkim przykładem w nawiasach, dzięki czemu od razu zobaczysz pomysł na tablicy.

Legenda ikon dla taktyk otwarcia wyposażenia

♞ motyw taktyczny ♜ system otwierania ♙ przedmiot wyposażenia


Od A do C

A

Absolutny pin – przypięta figura jest królem, więc nie może się nigdy ruszyć ♞
Aktywny król – król, który wchodzi do środka podczas końcówki, aby walczyć o pola.
Przerwa w długiej grze klasycznej, która była powszechna przed pojawieniem się zegarów cyfrowych
Notacja algebraiczna – nowoczesny system, który rejestruje każdy ruch według pliku i rangi
Atak skoordynowanego zestawu zagrożeń skierowanych przeciwko celowi, często królowi

B

Pionek cofnięty – pionek, który utknął za sąsiadami i nie może bezpiecznie się poruszać.
Bateria dwóch lub więcej dział dalekiego zasięgu ustawionych w jednym szeregu lub po przekątnej
Błąd poważny błąd, który zmienia ocenę z równej lub wygranej na przegraną
Mat Bodena – wzór mata z użyciem dwóch gońców, którzy krzyżują się z królem ♞
Przełamać pchnięcie pionka, które otwiera linie lub tworzy napięcie

C

Kandydat przenosi krótką listę obiecujących ruchów branych pod uwagę podczas kalkulacji
Roszada – specjalny ruch króla, który chowa monarchę za pionkami i aktywuje wieżę
Wyśrodkuj cztery pola e4 d4 e5 d5 plus otaczający pierścień
Kombinacja – sekwencja wymuszająca, która często wiąże się z poświęceniem materiału w celu uzyskania konkretnego wyniku ♞
• Gry w szachy korespondencyjne rozgrywane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub serwera, w których gracze mają dni na ruch


D do F

D

Goniec ciemnopolowy – goniec poruszający się wyłącznie po kompleksie ciemnego koloru
Zastosuj taktykę polegającą na zwabieniu broniącej figury na niewygodne pole ♞
Odchylenie zmuszające kluczowego obrońcę do odejścia od obowiązków

mi

Zakończ scenę z kilkoma figurami, na której dominują promocja pionków i aktywność króla
En passant – bicie pionka, który w następnym ruchu przesunął się o dwa pola o sąsiedniego pionka

F

Fianchetto rozwijający gońca do długiej przekątnej b2 g7 itd.
Rozwidlenie – pojedyncza figura atakuje dwie lub więcej wrogich figur jednocześnie ♞
Wytnij pionową kolumnę na desce oznaczoną literą od a do h


G do L

G

Zagraj celowo, poświęcając pionka lub figurę w otwarciu, aby uzyskać aktywność ♜
Grecki dar poświęcenia gońca na h7 lub h2, co prowadzi do ataku na roszadowego króla ♞
Podejmij powolną próbę techniczną, aby przekształcić małą krawędź

H

Wiszący element – element pozostawiony bez obrony i narażony na schwytanie
Półotwarty szereg – szereg z pionkami tylko z jednej strony, umożliwiający aktywność wieżom

I

Inicjatywa – zdolność do stawiania gróźb, na które przeciwnik musi odpowiedzieć
Intermezzo – ruch przejściowy, który zmienia oczekiwaną kolejność

J

Zablokuj ciasną pozycję, w której brakuje kwadratów
J'adoube – francuskie słowo używane do ustawienia figury na polu za zgodą

K

Pole kluczowe – pole krytyczne, którego zajęcie daje dużą korzyść pozycyjną lub końcową
Po stronie królewskiej połowa szachownicy zawierająca linię e i linię h

L

Pozycja Lucena to podstawowa konfiguracja wieży w końcówce, która pokazuje zwycięską technikę brydża
Luft – ruch pionka, który tworzy pole ucieczki dla króla


Od M do R

M

Główną figurą jest wieża lub hetman
Mała figura: goniec lub skoczek
Mittelspiel po niemiecku – gra środkowa, faza po rozwoju i przed grą końcową

N

Nepo move – żartobliwe określenie na ruch wykonany szybko, bez głębszego zastanowienia
Arkusz notatek – arkusz wyników, na którym zapisuje się ruchy przy szachownicy

O

Otwórz szereg bez pionków po żadnej stronie, co jest świetnym sposobem na wywieranie presji na wieże
• Koncepcja końcówki opozycji , w której królowie stoją naprzeciwko siebie, mając jedno pole pomiędzy sobą

P

Pionek mijany przez pionka, gdy żaden z pionków przeciwnika nie blokuje go lub znajduje się na sąsiednich liniach przed nim
Pionkowe przełamanie – pchnięcie pionka mające na celu otwarcie pozycji lub stworzenie słabości

Q

Ofiara królowej oznacza oddanie najsilniejszej figury, zwykle w zamian za wymuszoną wygraną lub wieczny szach ♞
Cichy ruch – ruch niewymagający użycia siły, który poprawia pozycję, często subtelnie ukryty w kombinacjach

R

Uporządkuj poziomy rząd od jednego do ośmiu
Zrezygnuj , aby przyznać się do porażki, dając znak królowi lub mówiąc: „Zrzekam się”


Od S do Z

S

Wykonaj atak z dystansu, w którym cenniejsza figura jest z przodu i musi się poruszyć, odsłaniając słabszą ♞
Mat przytłumiony, skoczek-mat dostarczony królowi zablokowanemu przez własne figury ♞
Pat w przypadku remisu, gdy strona, która ma wykonać ruch, nie ma żadnego dozwolonego ruchu i nie jest szachowana

T

Tempo jednostka czasu, jeden ruch zyskany lub stracony
Trompowsky otwiera grę zaczynając od d4 Bg5 ♜

U

Niedostateczna promocja – awans pionka na figurę inną niż hetman ze względów taktycznych
Odpięcie przypiętej figury poprzez przesunięcie figury lub króla

V

Zwolnienie z obowiązku poświęcenia materiału w celu oczyszczenia pola lub linii
Wizualizacja – zdolność umysłu do widzenia pozycji bez poruszania figurami

W

Pole słabe – pole, którego nie może bronić pionek
Wiatrak powtarzający odkrytą sekwencję kontrolną wygrywający materiał ♞

X

Prześwietl atak przez element pośredni lub wzdłuż linii, gdy element przedni się poruszy ♞

Y

Mistrzostwa młodzieżowe – zawody w kategoriach wiekowych, regulujące rywalizację juniorów

Z

Zugzwang pozycja, w której każdy ruch pogarsza ruch strony
Zwischenzug po niemiecku oznaczający ruch pośredni, taki sam pomysł jak intermezzo


Szybkie tabele odniesienia

Tabela wartości części

Król bezcenny
Królowa 9
Wieża 5
Biskup 3
Rycerz 3
Pionek 1

Typowe wzorce łączenia się w pary

• Uczony matuje atak hetmańskiego gońca na f7 w czterech ruchach
• Głupek daje najszybszego mata w dwóch ruchach przeciwko słabemu pchnięciu króla
• Rolkarz drabiny, który sprawdza kolejno
• Wieża z tylnego rzędu daje mata na ósmym rzędzie za uwięzionym królem
• Uduszony skoczek daje mata ściśniętemu królowi otoczonemu przez figury

Komentarze: 0

Wprowadź komentarz

Pamiętaj, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed opublikowaniem.