Najważniejsze wnioski w skrócie
• Jasne, jednowierszowe definicje ponad stu dwudziestu słów i zwrotów szachowych
• Struktura alfabetyczna pozwala szybko przejść bezpośrednio do dowolnej litery
• Mini przykłady po trudnych wpisach sprawiają, że każdy pomysł staje się niezapomniany
• Wskazówki w tekście kierują do bardziej szczegółowych artykułów na temat taktyk debiutowych i wyposażenia w chess-set.co.uk
• Bezpłatna wersja PDF na końcu, dzięki której możesz uczyć się offline lub udostępniać ją znajomym
Jak korzystać z tego słownika
Wskazówki dotyczące czytania i skróty wyszukiwania
Naciśnij Ctrl F lub Cmd F i wpisz potrzebny wyraz, a strona natychmiast wyświetli to słowo.
Każdy wpis kończy się krótkim przykładem w nawiasach, dzięki czemu od razu zobaczysz pomysł na tablicy.
Legenda ikon dla taktyk otwarcia wyposażenia
♞ motyw taktyczny ♜ system otwierania ♙ przedmiot wyposażenia
Od A do C
A
• Absolutny pin – przypięta figura jest królem, więc nie może się nigdy ruszyć ♞
• Aktywny król – król, który wchodzi do środka podczas końcówki, aby walczyć o pola.
• Przerwa w długiej grze klasycznej, która była powszechna przed pojawieniem się zegarów cyfrowych
• Notacja algebraiczna – nowoczesny system, który rejestruje każdy ruch według pliku i rangi
• Atak skoordynowanego zestawu zagrożeń skierowanych przeciwko celowi, często królowi
B
• Pionek cofnięty – pionek, który utknął za sąsiadami i nie może bezpiecznie się poruszać.
• Bateria dwóch lub więcej dział dalekiego zasięgu ustawionych w jednym szeregu lub po przekątnej
• Błąd poważny błąd, który zmienia ocenę z równej lub wygranej na przegraną
• Mat Bodena – wzór mata z użyciem dwóch gońców, którzy krzyżują się z królem ♞
• Przełamać pchnięcie pionka, które otwiera linie lub tworzy napięcie
C
• Kandydat przenosi krótką listę obiecujących ruchów branych pod uwagę podczas kalkulacji
• Roszada – specjalny ruch króla, który chowa monarchę za pionkami i aktywuje wieżę
• Wyśrodkuj cztery pola e4 d4 e5 d5 plus otaczający pierścień
• Kombinacja – sekwencja wymuszająca, która często wiąże się z poświęceniem materiału w celu uzyskania konkretnego wyniku ♞
• Gry w szachy korespondencyjne rozgrywane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub serwera, w których gracze mają dni na ruch
D do F
D
• Goniec ciemnopolowy – goniec poruszający się wyłącznie po kompleksie ciemnego koloru
• Zastosuj taktykę polegającą na zwabieniu broniącej figury na niewygodne pole ♞
• Odchylenie zmuszające kluczowego obrońcę do odejścia od obowiązków
mi
• Zakończ scenę z kilkoma figurami, na której dominują promocja pionków i aktywność króla
• En passant – bicie pionka, który w następnym ruchu przesunął się o dwa pola o sąsiedniego pionka
F
• Fianchetto rozwijający gońca do długiej przekątnej b2 g7 itd.
• Rozwidlenie – pojedyncza figura atakuje dwie lub więcej wrogich figur jednocześnie ♞
• Wytnij pionową kolumnę na desce oznaczoną literą od a do h
G do L
G
• Zagraj celowo, poświęcając pionka lub figurę w otwarciu, aby uzyskać aktywność ♜
• Grecki dar poświęcenia gońca na h7 lub h2, co prowadzi do ataku na roszadowego króla ♞
• Podejmij powolną próbę techniczną, aby przekształcić małą krawędź
H
• Wiszący element – element pozostawiony bez obrony i narażony na schwytanie
• Półotwarty szereg – szereg z pionkami tylko z jednej strony, umożliwiający aktywność wieżom
I
• Inicjatywa – zdolność do stawiania gróźb, na które przeciwnik musi odpowiedzieć
• Intermezzo – ruch przejściowy, który zmienia oczekiwaną kolejność
J
• Zablokuj ciasną pozycję, w której brakuje kwadratów
• J'adoube – francuskie słowo używane do ustawienia figury na polu za zgodą
K
• Pole kluczowe – pole krytyczne, którego zajęcie daje dużą korzyść pozycyjną lub końcową
• Po stronie królewskiej połowa szachownicy zawierająca linię e i linię h
L
• Pozycja Lucena to podstawowa konfiguracja wieży w końcówce, która pokazuje zwycięską technikę brydża
• Luft – ruch pionka, który tworzy pole ucieczki dla króla
Od M do R
M
• Główną figurą jest wieża lub hetman
• Mała figura: goniec lub skoczek
• Mittelspiel po niemiecku – gra środkowa, faza po rozwoju i przed grą końcową
N
• Nepo move – żartobliwe określenie na ruch wykonany szybko, bez głębszego zastanowienia
• Arkusz notatek – arkusz wyników, na którym zapisuje się ruchy przy szachownicy
O
• Otwórz szereg bez pionków po żadnej stronie, co jest świetnym sposobem na wywieranie presji na wieże
• Koncepcja końcówki opozycji , w której królowie stoją naprzeciwko siebie, mając jedno pole pomiędzy sobą
P
• Pionek mijany przez pionka, gdy żaden z pionków przeciwnika nie blokuje go lub znajduje się na sąsiednich liniach przed nim
• Pionkowe przełamanie – pchnięcie pionka mające na celu otwarcie pozycji lub stworzenie słabości
Q
• Ofiara królowej oznacza oddanie najsilniejszej figury, zwykle w zamian za wymuszoną wygraną lub wieczny szach ♞
• Cichy ruch – ruch niewymagający użycia siły, który poprawia pozycję, często subtelnie ukryty w kombinacjach
R
• Uporządkuj poziomy rząd od jednego do ośmiu
• Zrezygnuj , aby przyznać się do porażki, dając znak królowi lub mówiąc: „Zrzekam się”
Od S do Z
S
• Wykonaj atak z dystansu, w którym cenniejsza figura jest z przodu i musi się poruszyć, odsłaniając słabszą ♞
• Mat przytłumiony, skoczek-mat dostarczony królowi zablokowanemu przez własne figury ♞
• Pat w przypadku remisu, gdy strona, która ma wykonać ruch, nie ma żadnego dozwolonego ruchu i nie jest szachowana
T
• Tempo jednostka czasu, jeden ruch zyskany lub stracony
• Trompowsky otwiera grę zaczynając od d4 Bg5 ♜
U
• Niedostateczna promocja – awans pionka na figurę inną niż hetman ze względów taktycznych
• Odpięcie przypiętej figury poprzez przesunięcie figury lub króla
V
• Zwolnienie z obowiązku poświęcenia materiału w celu oczyszczenia pola lub linii
• Wizualizacja – zdolność umysłu do widzenia pozycji bez poruszania figurami
W
• Pole słabe – pole, którego nie może bronić pionek
• Wiatrak powtarzający odkrytą sekwencję kontrolną wygrywający materiał ♞
X
• Prześwietl atak przez element pośredni lub wzdłuż linii, gdy element przedni się poruszy ♞
Y
• Mistrzostwa młodzieżowe – zawody w kategoriach wiekowych, regulujące rywalizację juniorów
Z
• Zugzwang pozycja, w której każdy ruch pogarsza ruch strony
• Zwischenzug po niemiecku oznaczający ruch pośredni, taki sam pomysł jak intermezzo
Szybkie tabele odniesienia
Tabela wartości części
Król bezcenny
Królowa 9
Wieża 5
Biskup 3
Rycerz 3
Pionek 1
Typowe wzorce łączenia się w pary
• Uczony matuje atak hetmańskiego gońca na f7 w czterech ruchach
• Głupek daje najszybszego mata w dwóch ruchach przeciwko słabemu pchnięciu króla
• Rolkarz drabiny, który sprawdza kolejno
• Wieża z tylnego rzędu daje mata na ósmym rzędzie za uwięzionym królem
• Uduszony skoczek daje mata ściśniętemu królowi otoczonemu przez figury
Komentarze: 0