Podstawowe zasady szachów wyjaśnione w prosty sposób
Poznaj podstawowe zasady szachów: poprawne ustawienie szachownicy i reguły gry, ruchy każdej figury, zasady specjalne jak roszada i bicie w przelocie, a także zasady remisu, w tym pat i zasadę 50 posunięć. Idealne dla początkujących.
Orientacja szachownicy: ustaw jasne pole w prawym dolnym rogu.

Ustawienie szachownicy & zasady podstawowe
- Pierwszy rząd: Wieża, Skoczek, Goniec, Hetman na swoim kolorze, Król, Goniec, Skoczek, Wieża.
- Piony: osiem pionów na 2. rzędzie (białe) / 7. rzędzie (czarne).
- Białe zaczynają; gracze wykonują ruchy na zmianę.
Pozycja startowa — gotowe do gry.

Ruchy figur: jak porusza się każda z nich
Pion
- Idzie o 1 pole do przodu; z pozycji startowej może iść o 2.
- Bije o 1 pole po przekątnej do przodu; nie cofa się.
- Możliwe bicie w przelocie; promocja na ostatnim rzędzie.

Wieża
- Dowolna liczba pól w poziomie lub pionie.

Skoczek
- Ruch w kształcie „L” (2 + 1), może przeskakiwać figury.

Goniec
- Porusza się o dowolną liczbę pól po przekątnej; zawsze pozostaje na swoim kolorze.
- Świetny na długich przekątnych; używaj przełamań pionowych, by otworzyć linie.
Z pola d4.

Hetman
- Połączenie wieży i gońca: rzędy/kolumny oraz przekątne.
- Najsilniejsza figura — nie wystawiaj jej zbyt wcześnie.
Z pola d4.

Król
- Ruch o jedno pole w dowolnym kierunku; nie może wejść pod szacha.
- Aktywizuj w końcówkach; chroń w grze środkowej (często roszadą).
Przykład z e4.

Zasady specjalne
Roszada — zasady
- Król i wieża nie wykonywali ruchu, między nimi nie ma figur, a król nie przechodzi przez szacha ani nie kończy w szachu.

Bicie w przelocie
Jeśli pion przeciwnika ruszy się o dwa pola i stanie obok twojego piona, możesz go zbić, jakby przesunął się o jedno — tylko w następnym ruchu.

Promocja piona
Gdy pion dotrze do ostatniego rzędu, musi zostać promowany na Hetmana, Wieżę, Gońca lub Skoczka (zwykle Hetmana).

Szach, mat & pat
- Szach → trzeba uciec (ruch, zasłona lub zbicie).
- Mat → brak legalnych ruchów podczas szacha (koniec partii).
- Pat → brak legalnych ruchów i brak szacha (remis).

FEN (motyw mata): 7k/6Q1/7R/8/8/8/8/8 w - - 0 1
Róg pata (bez szacha i bez ruchów): czarny król h8; biały hetman g6, biały król f7.

FEN (pat): 7k/5K2/6Q1/8/8/8/8/8 b - - 0 1
Zasady remisu w szachach
Zasada 50 posunięć
Jeśli przez pięćdziesiąt posunięć obu stron nie nastąpi zbicie ani ruch pionem, każda ze stron może zażądać remisu.
Trzykrotne powtórzenie pozycji
Ta sama pozycja powstaje trzykrotnie przy tym samym graczu na ruchu i tych samych prawach (roszada / bicie w przelocie).
Niewystarczający materiał
Mat jest niemożliwy (np. Król vs Król; Król & Goniec vs Król; Król & Skoczek vs Król).

FEN: 4k3/8/8/8/8/8/8/4K3 w - - 0 1