Podstawowe zasady szachów wyjaśnione w prosty sposób

Poznaj podstawowe zasady szachów: poprawne ustawienie szachownicy i reguły gry, ruchy każdej figury, zasady specjalne jak roszada i bicie w przelocie, a także zasady remisu, w tym pat i zasadę 50 posunięć. Idealne dla początkujących.

Orientacja szachownicy: ustaw jasne pole w prawym dolnym rogu.

Szybki przewodnik po orientacji szachownicy


Ustawienie szachownicy & zasady podstawowe

  • Pierwszy rząd: Wieża, Skoczek, Goniec, Hetman na swoim kolorze, Król, Goniec, Skoczek, Wieża.
  • Piony: osiem pionów na 2. rzędzie (białe) / 7. rzędzie (czarne).
  • Białe zaczynają; gracze wykonują ruchy na zmianę.

Pozycja startowa — gotowe do gry.

Pozycja początkowa w szachach


Ruchy figur: jak porusza się każda z nich

Pion

  • Idzie o 1 pole do przodu; z pozycji startowej może iść o 2.
  • Bije o 1 pole po przekątnej do przodu; nie cofa się.
  • Możliwe bicie w przelocie; promocja na ostatnim rzędzie.
Ruchy piona


Wieża

  • Dowolna liczba pól w poziomie lub pionie.
Ruchy wieży


Skoczek

  • Ruch w kształcie „L” (2 + 1), może przeskakiwać figury.
Ruchy skoczka


Goniec

  • Porusza się o dowolną liczbę pól po przekątnej; zawsze pozostaje na swoim kolorze.
  • Świetny na długich przekątnych; używaj przełamań pionowych, by otworzyć linie.

Z pola d4.

Ruchy gońca


Hetman

  • Połączenie wieży i gońca: rzędy/kolumny oraz przekątne.
  • Najsilniejsza figura — nie wystawiaj jej zbyt wcześnie.

Z pola d4.

Ruchy hetmana


Król

  • Ruch o jedno pole w dowolnym kierunku; nie może wejść pod szacha.
  • Aktywizuj w końcówkach; chroń w grze środkowej (często roszadą).

Przykład z e4.

Ruchy króla


Zasady specjalne

Roszada — zasady

  • Król i wieża nie wykonywali ruchu, między nimi nie ma figur, a król nie przechodzi przez szacha ani nie kończy w szachu.
Jak wykonać roszadę w szachach


Bicie w przelocie

Jeśli pion przeciwnika ruszy się o dwa pola i stanie obok twojego piona, możesz go zbić, jakby przesunął się o jedno — tylko w następnym ruchu.

Przykład bicia w przelocie


Promocja piona

Gdy pion dotrze do ostatniego rzędu, musi zostać promowany na Hetmana, Wieżę, Gońca lub Skoczka (zwykle Hetmana).

Promocja piona


Szach, mat & pat

  • Szach → trzeba uciec (ruch, zasłona lub zbicie).
  • Mat → brak legalnych ruchów podczas szacha (koniec partii).
  • Pat → brak legalnych ruchów i brak szacha (remis).
Prosty motyw mata

FEN (motyw mata): 7k/6Q1/7R/8/8/8/8/8 w - - 0 1

Róg pata (bez szacha i bez ruchów): czarny król h8; biały hetman g6, biały król f7.

Przykład pata

FEN (pat): 7k/5K2/6Q1/8/8/8/8/8 b - - 0 1

Zasady remisu w szachach

Zasada 50 posunięć

Jeśli przez pięćdziesiąt posunięć obu stron nie nastąpi zbicie ani ruch pionem, każda ze stron może zażądać remisu.

Trzykrotne powtórzenie pozycji

Ta sama pozycja powstaje trzykrotnie przy tym samym graczu na ruchu i tych samych prawach (roszada / bicie w przelocie).

Niewystarczający materiał

Mat jest niemożliwy (np. Król vs Król; Król & Goniec vs Król; Król & Skoczek vs Król).

Niewystarczający materiał — same króle

FEN: 4k3/8/8/8/8/8/8/4K3 w - - 0 1