Podstawowe zasady szachów wyjaśnione w prosty sposób
Poznaj podstawowe zasady gry w szachy: prawidłowe ustawienie szachownicy i zasady gry w szachy, sposób poruszania się każdej figury, zasady specjalne, takie jak roszada i zasada en passant w szachach, a także zasady remisu, takie jak pat i zasada 50 ruchów. Idealne do zasad szachowych dla początkujących.
Orientacja szachownicy: umieść jasne pole w prawym dolnym rogu.
Ustawienie szachownicy i Zasady podstawowe
- Tył rzędu: R, N, B, Królowa w swoim kolorze, Król, B, N, R.
- Piony: osiem pionów w drugim rzędzie (biały) / siódmym rzędzie (czarny).
- Biały rusza pierwszy; Gracze wykonują swoje tury na zmianę.
Pozycja początkowa – gotowa do gry (zasady gry w szachy).
Zasady gry w szachy: Jak porusza się każda figura
Pionek
- Rusza się o 1 pionek do przodu; od początku może poruszyć się o 2.
- Bije 1 pionek po przekątnej do przodu; nie ma możliwości ruchu do tyłu.
- Można używać w przelocie; Awansuje na ostatnim rzędzie.
Punkty = legalne ruchy z pola startowego.
Wieża
- Dowolna liczba pól w poziomie lub w pionie.
Skoczek
- Ruch w kształcie litery „L” (2 + 1), może przeskakiwać figury.
Biskup
- Przesuwa dowolną liczbę kwadratów po przekątnej; zawsze pozostaje w swoim kolorze.
- Świetne na długich przekątnych; Użyj przełamań pionków, aby otworzyć linie.
Podświetlenia pokazują wszystkie cele diagonalne z d4.
Hetman
- Łączy siłę wieży i gońca: szeregi/linie i przekątne.
- Najpotężniejszy atakujący — nie wystawiaj go zbyt wcześnie.
Wszystkie promienie z k4 (rzędy i linie) + przekątne) są podświetlone.
Król
- Przesuwa się o jedno pole w dowolnym kierunku; nie można wejść w szach.
- Centralizuj w końcówkach; zachowaj bezpieczeństwo w grze środkowej (często poprzez roszadę).
Punkty = legalne ruchy o jeden krok z e4.
Specjalne zasady gry w szachy
Zasady roszady
- Król i wieża nie wykonały żadnego ruchu, pomiędzy nimi nie ma żadnych figur, król nie wykonuje roszady przez/do szacha.
Pokazano roszadę po stronie królewskiej (e1→g1, h1→f1).
Zasada en passant
Jeśli pionek przesunie się o dwa pola i stanie obok twojego pionka, możesz go zbić tak, jakby posunął się o jedno pole — ale tylko w następnym ruchu.
Awans pionka
Gdy pionek osiągnie ostatnią linię, musi zostać awansowany na hetmana, wieżę, gońca lub skoczka (zazwyczaj hetmana).
Szach, mat i Pat
- Szach → musisz uciec (ruch, blok lub bicie).
- Mat → brak dozwolonych ruchów w szachu (koniec gry).
- Pat → brak dozwolonych ruchów, brak szachu (remis).
Róg patowy (bez szachu, bez dozwolonych ruchów): Czarny król h8; Biały hetman g6, król f7.
Zasady remisu w szachach
Zasada 50 ruchów
Jeśli pięćdziesiąt kolejnych ruchów każdej ze stron nastąpi bez bicia lub ruchu pionkiem, każdy z graczy może zająć remis.
Trzykrotne powtórzenie
Ta sama pozycja występuje trzykrotnie, z tym samym graczem wykonującym ruch i tymi samymi prawami (rosada / w przelocie).
Brak materiału
Mat jest niemożliwy (np. król kontra król; król i goniec kontra król; król i skoczek kontra król).