Podstawowe zasady szachów wyjaśnione w prosty sposób

Poznaj podstawowe zasady gry w szachy: prawidłowe ustawienie szachownicy i zasady gry w szachy, sposób poruszania się każdej figury, zasady specjalne, takie jak roszada i zasada en passant w szachach, a także zasady remisu, takie jak pat i zasada 50 ruchów. Idealne do zasad szachowych dla początkujących.

Orientacja szachownicy: umieść jasne pole w prawym dolnym rogu.

Ustawienie szachownicy i Zasady podstawowe

  • Tył rzędu: R, N, B, Królowa w swoim kolorze, Król, B, N, R.
  • Piony: osiem pionów w drugim rzędzie (biały) / siódmym rzędzie (czarny).
  • Biały rusza pierwszy; Gracze wykonują swoje tury na zmianę.

Pozycja początkowa – gotowa do gry (zasady gry w szachy).

Zasady gry w szachy: Jak porusza się każda figura

Pionek

  • Rusza się o 1 pionek do przodu; od początku może poruszyć się o 2.
  • Bije 1 pionek po przekątnej do przodu; nie ma możliwości ruchu do tyłu.
  • Można używać w przelocie; Awansuje na ostatnim rzędzie.

Punkty = legalne ruchy z pola startowego.

Wieża

  • Dowolna liczba pól w poziomie lub w pionie.

Skoczek

  • Ruch w kształcie litery „L” (2 + 1), może przeskakiwać figury.

Biskup

  • Przesuwa dowolną liczbę kwadratów po przekątnej; zawsze pozostaje w swoim kolorze.
  • Świetne na długich przekątnych; Użyj przełamań pionków, aby otworzyć linie.

Podświetlenia pokazują wszystkie cele diagonalne z d4.

Hetman

  • Łączy siłę wieży i gońca: szeregi/linie i przekątne.
  • Najpotężniejszy atakujący — nie wystawiaj go zbyt wcześnie.

Wszystkie promienie z k4 (rzędy i linie) + przekątne) są podświetlone.

Król

  • Przesuwa się o jedno pole w dowolnym kierunku; nie można wejść w szach.
  • Centralizuj w końcówkach; zachowaj bezpieczeństwo w grze środkowej (często poprzez roszadę).

Punkty = legalne ruchy o jeden krok z e4.



Specjalne zasady gry w szachy

Zasady roszady

  • Król i wieża nie wykonały żadnego ruchu, pomiędzy nimi nie ma żadnych figur, król nie wykonuje roszady przez/do szacha.

Pokazano roszadę po stronie królewskiej (e1→g1, h1→f1).

Zasada en passant

Jeśli pionek przesunie się o dwa pola i stanie obok twojego pionka, możesz go zbić tak, jakby posunął się o jedno pole — ale tylko w następnym ruchu.

Awans pionka

Gdy pionek osiągnie ostatnią linię, musi zostać awansowany na hetmana, wieżę, gońca lub skoczka (zazwyczaj hetmana).

→ ♕

Szach, mat i Pat

  • Szach → musisz uciec (ruch, blok lub bicie).
  • Mat → brak dozwolonych ruchów w szachu (koniec gry).
  • Pat → brak dozwolonych ruchów, brak szachu (remis).

Róg patowy (bez szachu, bez dozwolonych ruchów): Czarny król h8; Biały hetman g6, król f7.

Zasady remisu w szachach

Zasada 50 ruchów

Jeśli pięćdziesiąt kolejnych ruchów każdej ze stron nastąpi bez bicia lub ruchu pionkiem, każdy z graczy może zająć remis.

Trzykrotne powtórzenie

Ta sama pozycja występuje trzykrotnie, z tym samym graczem wykonującym ruch i tymi samymi prawami (rosada / w przelocie).

Brak materiału

Mat jest niemożliwy (np. król kontra król; król i goniec kontra król; król i skoczek kontra król).