Pin ma miejsce, gdy figura nie może się poruszyć, ponieważ odsłoniłoby to cenniejszą figurę znajdującą się za nią. Absolutne piny celują w króla; względne związania celują w hetmana lub inną ciężką figurę.
Sekwencja ruchów (przyjazna dla czytelnika): 1. Gb3! związuje skoczka z królem. Jeśli ...Sc5? to 2. Gxe6 i białe wygrywają związaną figurę.
Kluczowe punkty
Związania absolutne są najsilniejsze: związana figura nie może legalnie się ruszyć.
Ustaw się na liniach/rzędach/przekątnych z gońcami i wieżami.
Gdy figura zostanie związana, zaatakuj ją ponownie, aby zdobyć materiał.
2. Widełki (Skoczek) Początkujący
Widełki to jeden ruch, który zagraża dwóm celom jednocześnie. Skoczki świetnie radzą sobie z widełkami dzięki skokowi w kształcie litery L.
Sekwencja ruchów: 1. Sc7+! (widełki królewskie). Po ...Kd7 biały gra 2. Sxa8 i wygrywa wieżę.
3. Szpikulec Średniozaawansowany
Szpikulec działa jak odwrócony szpikulec: najpierw atakujesz bardziej wartościową figurę, zmuszając ją do ruchu i odsłaniając figurę za nią.
Sekwencja ruchów: 1. Wa8+! (szach). Kiedy król się porusza, biały gra 2. Wxa8 i zbiera figurę za nią.
Kiedy się pojawi
Otwarte linie dla wież/gońców/hetmana.
Ustawienie: cenna figura z przodu, tańsza z tyłu.
Szczyty szachowe są najbardziej forsujące.
4. Odkryty atak Średniozaawansowany
Odkryty atak ma miejsce, gdy ruch jednej figury odsłania atak innej figury znajdującej się za nią. Najsilniejszą formą jest odkryte szachowanie.
Sekwencja ruchów: 1. Sc6+! (odkryte szachy wieży). Po ...Kd7 biały gra 2. Sxd8 i zdobywa hetmana.
Pomysły na ćwiczenia
Podwójny szach
Zarówno figura przesunięta, jak i odkryta dają szacha — niezwykle forsowne zagranie.
Wiatrak
Powtarzane odkryte szachy, które za każdym razem zapewniają wygraną materialną.
5. Podwójny atak (hetman) Początkujący
Podwójny atak stwarza dwa zagrożenia jednocześnie, przeciążając obrońcę.
Sekwencja ruchów: 1. Ha4! atakuje jednocześnie wieżę na a8 i skoczka na h4. Czarne mogą obronić tylko jeden ruch: następnie 2. Hxa8 lub 2. Hxh4.
6. Usuwanie obrońcy Średniozaawansowany
Gdy figura jest broniona tylko raz, zbicie lub odbicie obrońcy często prowadzi do upadku celu.
Sekwencja ruchów: 1. Gxf5! usuwa jedynego obrońcę skoczka. Po ...exf5 biały gra 2. Wxd6 i wygrywa skoczka.
💡 Strategiczna refleksja
Licz atakujących i obrońców. Jeśli uda ci się wyeliminować lub odbić kluczową gardę, „chroniona” figura zostaje uwolniona.